Schatgraven

“Mijn werkende leven begon op een basis school voor de klas. Juf van groep 5 en 6. Wat een prachtige mensen zaten er voor mijn neus!

Ik gaf ze taal, rekenen en vertelde ze over de bijbel, de geschiedenis en we oefenden de topografie… wanneer ik dat niet vergat.

Maar wat ik het mooist vond om te doen was schatgraven. Schatgraven naar de talenten die deze kinderen hadden. Zo was daar een ongelooflijk lieve kerel met een geweldige blokkade vanwege zijn dyslexie waarbij hij ook nog moeilijk kon rekenen. Moet je bedenken dat dit nou net de twee zwaarste vakken zijn, twee derde van de tijd ben je daar mee bezig. Hij kreeg daarin voortdurend de boodschap: “jij kan het niet, ongeschikt!”.

Terwijl ik mocht ontdekken dat deze jongen een geweldig oog had om mensen in het algemeen en in het bijzonder zijn moeder, te verwennen met leuke kado’s. En dat niet alleen, hij kon ongelooflijk handig hout bewerken. Hij zetten met groot gemak een bloemen tafeltje in elkaar of iets anders prachtigs. Hij had daarin inzicht en vaardigheid.

Ik vond het een uitdaging om de kinderen zich bewust te laten worden van hun talenten. De kinderen vroegen dan ook wel eens aan mij :“Juf, wat is uw talent dan??”

Mijn antwoord: “Kletsen”… laat ik daar nou mijn vak van hebben gemaakt!”

Jouw talenten.

Wanneer je geboren wordt heb je in jouw basis een geweldige schat meegekregen. Een schat aan eigenschappen en talenten die jou uniek maken. Een schat die je mag gaan uitpakken gedurende je leven. Wanneer je bezig bent met zelfcompassie is dat ook een belangrijk onderdeel om aandacht aan te besteden. Wat is jouw schat?

Ken je jouw kracht? Waarin zit jouw passie, vanuit welke waarden leef je?

Iedereen heeft talenten. Talenten zijn niet zozeer die dingen waar je heel goed in bent geworden (dat zijn je competenties), het zit niet in de activiteit maar in dát wat het met jouw doet. Wat laad jouw batterij op? wat laat de tijd vliegen? wat vervult je en gaat je gemakkelijk af?

Hoe ontdek je jouw talenten?

Talenten ontdek je eigenlijk alleen in contact met de ander.

Die ander ziet jouw en verwondert zich over iets wat jij zo goed kan en wat jij vaak juist als heel gewoon ervaart.

Luk Dewulf is een pedagoog/ psycholoog die daar veel onderzoek naar gedaan heeft. Hij mag zich nu talenten fluisteraar noemen en zijn idee is dat wanneer je werkt vanuit je talent je niet in een burn out terecht kan komen. Zijn boek ‘Ik kies voor mijn talent’ is echt een aanrader om te lezen en uit te werken voor jezelf.

Talenten zijn al heel vroeg in je leven te ontdekken, kijk maar eens naar het spel van kinderen. Het ene kind vind het fantastisch om met lego te bouwen, het volgende kind vind het juist leuk om met dat gebouwde een verhaal uit te spelen en de derde houd ervan om er iets moois van te maken helemaal in harmonie qua kleur en vorm.

De kunst is om jou schatkist uit te pakken.

Soms heb je talenten uit die schatkist er als kind uitgehaald om liefde te krijgen, vaak zijn ze in dat geval erg opgeblazen.

Zoals dat meisje die graag voor anderen zorgt zichzelf totaal heeft weg gecijferd om haar moeder die erg labiel was te hulp te schieten. Of die jongen die goed is in problemen oplossen heeft vroeger elk ‘brandje’ in huis geblust en kan nu bijna niet meer anders dan dat.

Het is goed om in kaart te brengen welke talenten je gebruikt en welke er in aanleg wel zijn maar nog niet zichtbaar en in actie. Welke belemmeringen zijn er om te bloeien met jouw talent, welke muren staan ervoor? En hoe kan je die afbreken, omzeilen of zelfs inzetten?

5 vragen om jouw talenten te gaan ontdekken:

  1. Begin er eens mee om in je directe omgeving te vragen welke talenten zij bij jou zien.
  2. Waarmee speelde jij als kind en wat vond je daar zo leuk aan?
  3. Welke baan vind jij een droombaan en waarom?
  4. Wanneer was je voor het laatst trots en waarom?
  5. Wanneer vliegt voor jou de tijd voorbij?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.